miercuri, 12 ianuarie 2011

In ce moment o companie privata devine a poporului?

Nu vreau sa spun "publica" ci " a poporului", asa cum este RATB-ul, asa cum este sistemul de invatamant, asa cum sunt soselele. Astfel incat sa ai dreptul sa te superi ca sunt preturile prea mari sau ca serviciile nu sunt de calitate. Pentru ca sunt facute din banii tai.

Firmele private, prin definitie, nu sunt "ale poporului". Si totusi...

Daca maine toate hipermarketurile s-ar inchide brusc, sute de mii de romani ar iesi in strada. Ar zice ca "uite si nesimtitii astia, ne-au lasat fara mancare pentru copii, sa intervina guvernul ..."

Daca maine toate farmaciile private s-ar inchide, milioane de romani ar iesi in strada. "Idiotii, ne lasa sa murim, sa ii oblige cineva sa ne vanda mdicamente" probabil s-ar spune.

Daca maine toate fabricile care produc paine ar fabrica doar cozonaci, stirile de la ora 5,6 sau 7 seara ar fi pline de oameni revoltati ca ei nu pot manca sarmale cu cozonac. Pe buna dreptate, nu?


Si totusi..

Toate acestea sunt firme private. Au dreptul sa spuna "de azi nu mai produc paine pentru ca ies in pierdere, produc doar cozonaci". Au dreptul sa isi inchida portile si sa nu mai vanda nimic. Au dreptul sa mareasca un pret de 5 ori indiferent ce spune guvernul ca este imoral si ca nu se sunt "solidari". Au dreptul sa fie guvernati doar de legea cererii si a ofertei.

Toretic.

Practic, cand o companie atinge o masa critica de clienti, poate fi influentata dramatic de "mesajul emotional" al acestora. Si nu este vorba de latura marketing-comerciala care spune ca "trebuie sa iti asculti clientii, blah blah blah".

Sunt situatii cand forta maselor se face simtita. Dezbateri publice, "trageri la raspunderi", imagine distorsionata asupra companiei, in cel mai bun caz. In alte cazuri - inlocuiri de produse, renuntarea la schimbarea logoului sau amenintari cu "greve ale cumparatorilor". Lucruri care sar cumva granita intelegerii principiilor economiei de piata care iti spune ca atunci cand nu iti mai place de cineva, cumpara de la concurenta sau gaseste o alternativa.

Probabil fiecare din noi, cand cumparam un produs, cumparam si un "share emotional". Sau cel putin avem impresia ca in cos ni se pune si o bucatica de decizie din bordul producatorului.

Evident, daca suntem de partea cealalta, cand noi suntem vanzatorul, nu ne convine acelasi "tratament".

Un comentariu:

Anonim spunea...

Cum sa consider distribuitorii de combustibil?Nu sunt de stat, nici regii nationale (de fapt, vorba lui Moromete, cine e si statul asta?).Sunt privati, dar parca-mi suna a monopol.De fapt, in ziua de azi, nici nu cred ca mai exista concurenta decat cu numele sau pentru hoti...
Cu alte cuvinte, decat bolnav, urat si sarac, mai bine sanatos, frumos si bogat.
Ajuta-te singur, omule, daca mai poti....

 
free counters website statistic