luni, 16 noiembrie 2009

Cat de "Low" e sanatos sa fie "Low Cost"-ul?

Eu unul nu ma simt confortabil cu ideea de "Low Cost". Fie ca este vorba de restaurante, servicii si mai ales avioane. Si mai ales cand aceste "Low Cost"-uri vin din partea unor companii care nu sunt pozitionate ca atare.

Am vazut zilele acestea ca cei de la compania nationala care se ocupa cu traficul aerian in Romania au inceput sa bage tarife mici. Foarte mici. De genul 9 euro + taxe de aeroport. In total inteleg ca biletul ajunge pe la 98-100 de Euro. Adica, daca inteleg eu bine.. vreo 89-91 de Euro pentru cei ce lucreaza frumos, in birou.. etc si 9 Euro pentru avion respectiv echipaj, pilot si poate combustibil. (Nu ma pricep.. dar cred ca asa cam ar sta lucrurile).

Eu unul, daca sunt (sau consider ca sunt) "underpaid" pe o chestie, nu ofer garantii ca la un moment dat nu imi sare tandara. Si probabil ca la fel sunt mai toti oamenii. Inclusiv pilotul care piloteaza o ditamai aeronava.

Eu unul, nu m-as simti foarte confortabil sa stiu ca domnul pilot este "underpaid". Si nu vad alta varianta daca biletul costa 9 Euro. Pentru ca daca mie imi sare tandara la sol... chiar nu mi-as dori sa stiu ca exista macar 1% sanse ca domnului de la mansa sa ii sara tanadara pe la vreo 10000 de m altitudine.

La fel, nu mi-as dori sa ii sara tandara bucatarului care trebuie sa faca aceeasi treaba pe jumatate de salariu. (Pentru ca nu imi doresc un aport de calorii in meniu). Sau domnului de la metrou care inchide si deschide usile (pentru ca mi-ar dori ca usile sa se deschida mereu in statii si nu intre statii). Sau domnului de la service care imi verifica franele (pentru ca as vrea mereu sa am pedala...).

So... cat de sanatoase sau nesanatoase sunt aceste taieri de costuri?


PS: si totusi.. daca e sa aleg.. as alege ca de cei 9 Euro, vreo 6 macar sa se foloseasca pentru a se umple rezervorul avionului

Un comentariu:

Paul spunea...

Faptul ca un bilet de avion costa 9 euro nu este decat o strategie de marketing. Doar vreo 20% din veniturile companiilor low-cost vin din biletul efectiv. Restul vin din:
-ce se consuma la bord ( o cola e 3 euro)
- bagaje ( bagajele mari se platesc, si mult)
-locuri speciale in avion- care se platesc in plus
-avionele transporta si foarte multe colete-mai ales low-cost-urile

Pilotii raman in continuare foarte bine platiti. DIn cate se aude , pleaca pe capete piloti de la tarom spre blue-air ( care nu e chiar asa ieftin totusi)

Low-cost-urile in general pleaca si aterizeaza pe aeroporturi mici si din care se ajunge mai greu in centrul oraselor.

Wizz-air-ul are o suta si ceva de avioane, mult mai multe decat taromul.


In plus low-cost-urile isi permit sa fie flexibile in privinta orarului si sa plece cu avioanele full pe cand zborurile de linie ( a se citi Tarom) pleaca deseori cu jumatate de avion gol.

Bottom line: Low-cost-urile n-ar exista daca nu ar fi profitabile.

 
free counters website statistic